A Study on the Origins of Identification among the High-School Female Students in Khalkhal

Document Type: Original Article

Authors

1 Academic Member of Khalkhal IAU

2 MA at Sociology

Abstract

This research studies the origins of identity among the female students in Khalkhal high-schools in 2012-2013. Data was gathered through the survey method (questionnaires) and the library method. The dependent variable was the study of identity seeking, but the independent variable includes the degree of religious orientation, social status of the family, the access to foreign networks, the solidarity within friends' groups, and the students' self –confidence. In order to determine their relationships, theories from Parsons functionalism, Herbert Bliummer's imitation, exchange theory of Mead, Karl Marx and Weber's conflict theory, symbolic interactionism, Durkheim's ideas about religion and also psychological theories were in the study. The data was analyzed in the study. The data was analyzed by SPPS software and appropriate statistical tests such as Pearson's correlation coefficient, T-TEST and multiple regression analysis. The research also shows that there is a significant relationship between dependent and independent variables.

Keywords


  1. استوتزل ، ژان، (1371)، روانشناسی اجتماعی، ترجمه علی محمد کاردان، جلد پنجم، دانشگاه تهران.
  2. بدار، لوکو ژوزه دزیل و لوکلا مارش، (1380)، روان‌شناسی اجتماعی، ترجمه حمزه گنجی، نشر ساوالان.
  3. تنهایی ، حسین ابوالحسن، (1330)، درآمدی بر مکاتب و نظریه های جامعه شناسی ، نشر : مرندیز – بهمن برنا، چاپ ششم.
  4. رحیمی نیک ، اعظم، (1374)، شیوه­های نیاز و انگیزش، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران.
  5. ریتزر، جورج، (1379)، نظریه جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، تهران علمی.
  6. ساروخانی، باقر؛ میرزایی ملکیان، محمد، (بی­تا)، رابطه بین نحوه گذران فراغت و هویت مدرن(مطالعه موردی جوانان شهر تهران)،  فصلنامه علمی پژوهشی، سال نهم. شماره 32.
  7. کرایب، یان، (1378)، نظریه اجتماعی مدرن از پارسونز تا هابرماس، ترجمه: عباس مخبر، نشر آگاه.
  8. کریمی، یوسف، (1375)، روان‌شناسی اجتماعی(نظریه‌ها، مفاهیم و کاربردها)، نشر ارسباران، چاپ پنجم.
  9. کلانتری، خلیل، (1389)، پردازش و تحلیل داده‌ها در تحقیقات اجتماعی ـ اقتصادی با استفاده از نرم‌افزار spss، تهران: فرهنگ صبا، چاپ چهارم.
10. کوزر، لوئیس، 1382، زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی، ترجمه محسن ثلاثی، انتشارات علمی.

11. گرب، ادوارد، (بی­تا)،  نابرابری اجتماعی، دیدگاه‌های نظریه‌پردازان کلاسیک و معاصر، ترجمه: محمد سیاهپوش،احمدرضا غرویزاد.

12. گیدنز، آنتونی، (1373)، جامعه‌شناسی، ترجمه: منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.

13. لایی، قنبر، نیلوفر باقری زمانی، (1387)، بررسی نقش تلویزیون در ایجاد و تقویت گرایش‌های دینی دانشجویان(مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان)، فصلنامه علمی ترویجی مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال سیزدهم، شماره 1.

14. لطف­آبادی، حسین، (1382،1381)، وضعیت و نگرش و مسائل جوانان ایران، جلد اول و دوم،  انتشارات سازمان ملی جوانان، تهران.

15. نوابخش، مهرداد، سالک رنجبرزاده، فریبا، (1388)، بررسی عوامل مؤثر بر گرایش دانش‌آموزان دبیرستانی(مورد مطالعه در تبریز)، فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال، سال پنجم، شماره 23.

16. والتر، جی استفان، دینارچر، مارک اسنایدر؛ ویلیام ایکس، (1380)، روان‌شناسی اجتماعی. ترجمه: احمد رضوانی، انتشارات آستان قدس رضوی.