The Effect of Critical Thinking on Reading and Writing Skills of Islamic Azad University Students in Third Area

Document Type: Original Article

Authors

1 Ph.D.at I.A.U of Babol Branch

2 Ph.D of Science & Research Branch

3 Ph.D of Science & Research Branch

Abstract

This paper tries to evaluate the rate and the effect of critical thinking on reading and writing skills of students at I.A.U of district 3. Those who study library and Information science. More than 113 student were chosen for sampling analysis and Wilcakson analytical indexes were used for interpreting the results. SPSS analysis shows that the aching those skills can increase the students reading and writing skills in other words: those techniques can develop the five-type skills of the students thorough critical thinking.

Keywords


. آخوندزاده، کبری؛ احمری تهرانی، هدی؛ صالحی، شایسته؛ عابدینی، زهرا، (1390)، تفکر انتقادی در حوزه آموزش پرستاری ایران، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 11(3)، 210-221.

2. اسلامی‌اکبر، رسول؛ معارفی، فریده، (1389)، مقایسه توانایی تفکر انتقادی دانشجویان ترم اول و آخر کارشناسی پرستاری و پرستاران بالینی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جهرم،  1386، فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی جهرم، دوره 8، شماره 1، ص 37-44.

3. اسلامی، محسن، (1382)، ارائه الگویی برای طراحی و اجرای برنامه خواندن انتقادی و بررسی اثر آن بر تفکر انتقادی و نوشتن تحلیلی، پایان نامه دکتری، دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران.

4. اشرفی‌ریزی، حسن؛ کاظم­پور، زهرا، (1386)، نقش و کاربرد تفکر انتقادی در ارزیابی منابع اینترنتی، اطلاع­شناسی،  5(1و2) 119.

5. حریری، نجلا؛ باقری­نژاد، زهره، (1390)، بررسی تفکر انتقادی دانشجویان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، دوره 21، ویژه نامه 1:166- 173 .

6. شعبانی، حسن، (1382)، روش تدریس پیشرفته : آموزش مهارت­ها و راهبردهای تفکر، سمت، تهران.

7. شریعتمداری، علی، (1377)، پرورش تفکر، مؤسسه ابن سینا جامعه پژوهشگران، تهران.

8. علی‌پور، وحیده، (1383)، بررسی تناسب محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی با پرورش مهارت­های تفکر انتقادی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‏‎‎‏شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران، تهران .

9. قیاسی، میترا (1389)، تحلیل محتوای متون فارسی تألیفی  علوم کتابداری واطلاع رسانی از نظر حضور مفهوم تفکر انتقادی طی سالهای 1376 – 1386، پایان نامه مقطع دکترا، دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران.

10. مارزینو، رابرت جی و دیگران، (1383)، زمینه­های تفکر در فرایند یاددهی- یادگیری ، مترجم جواد سلیمان پور، محمد حسن شکوری، آرزو لاریجانی، تنکابن: دانشگاه آزاد اسلامی (تنکابن).

11. مایرز، چت (1385)، آموزش تفکر انتقادی، خدایار ابیلی؛ مترجم، سمت، تهران.

12. محبوبی، طاهر و مصطفائی، علی، (1388)، تفکر و فراشناخت(مفاهیم، نظریه­ها و کاربرد آن، پرسش، ص 62-68، آبادان.

13. محمدی، نوشیروان، (1387)، بررسی تأثیر آموزش مدل تفکر انتقادی ریچاردیل بر تفکر انتقادی دانش آموزان پسر در درس مطالعات اجتماعی پایه اول متوسطه شهر تهران، پایان­نامه کارشناسی ارشد،  دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه تهران ، تهران

14. وحدت، رقیه؛ زینالی، علی؛ دویران، احمد، (1390)، رابطه بین گرایش تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان متوسطه ارومیه، دوماهنامه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 10(1)، 97- 110.

15. وکیلی مفرد، حسین، امیری، محمد رضا و موسی یمین فیروز، (1391)،  بررسی مهارت­های تفکر انتقادی دانشجویان کتابداری و اطلاع­رسانی پزشکی دانشگاه همدان، همایش ملی جایگاه تفکر انتقادی در آموزش کتابداری و اطلاع­رسانی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل.

 

16. Huff. M.T. (2000). A Comparison study of live instructional versus interactive television for teaching MSW students critical thinking skills, English. Reasearch on Social Work Practice. 10(4), 400-416.

 

Carrithers, D, Ling, T. و Bean, J. 17.  C.(2008). Messy problems and lay audiens :  teaching critical thinking whithin the finance curriculum. BussinessCommunication Quarterly. 71(2) ,152-170. Retrieved, October 27, 2008 from the World Wide Web: http://bcc/sagepub.com/cgi/content/71/2/152.

 

18. Coker, P. C. (2009).The effects of an experiential learning program on the clinical reasoning and critical thinking skills of occupational therapy students. , Thesis of Ph.D., Minnesota, Capella University, School of Education. Retrieved Sep 23, 2011 from www.proquest.com.

 

19. Nevin Akkaya, (2012). The relationship between teachers canndicat critical thinking skills and their use of reading strategies Procedia. Social and Behavioral Sciences 47 (2012) 797 – 801

20. Paul, R. W., Elder, L., & Bartell, T. (1997).California teacher preparation for instruction in critical thinking: Research findings and policy recommendations. Sacramento, CA: California Commission of Teacher Credentialing.

 

21. Paul R., Elder, L., Bartell, T. (1997). A Brief History of the Idea of Critical Thinking. Retrieved   june 21, 2010 from the World Wide Web:  http://www.criticalthinking.org/aboutCT/briefHistoryCT.shtml.

 

22-.Paul, R, Elder, L. (2000). Critical Thinking: the path to responsible citizenship, High school Magazine, 7 no810015ap2000.

 

23. Paul, R., Elder, L. (2005). A guide for educators to critical thinking competency standards: standards, principles, performance indicators, and outcomes with a critical thinking master rubic. Sonoma: Foundation for critical thinking.