An Investigation on the Relationship between Body Management and the Youth Social Identity (Case Study in Sari Boys and Girls)

Document Type: Original Article

Authors

1 Associate Professor, Department of Sociology, Isfahan University

2 MA. in Sociology, Isfahan University

Abstract

Alongside with the visual symbols of status and identity in the late modernity, the bodies have become converting to express symbol of identity and personality. Body care and supervision provide this opportunity for individuals to keep a clear narrative of their identity and put it watching others. This research has been done with the aim of investigating the relationship between body management and the youth social identity. The young people aged 18 to 30 of Sari were among statistical population. The sample size was 384 which obtained with Cochran formula and by multi-stage cluster sampling. The results indicate that, nowadays many efforts done by the youth about having a beautiful appearance and body up this way to achieve the distinguishing characteristic. They want to show themselves in community differently. Thus attempting for having a beautiful face and appearance and perfect limbs rather than be associated with the rejection of their identity comes from acceptance of their identity.
 

Keywords


- آزاد ارمکی، تقی و چاوشیان، حسن، (1381)، بدن به مثابه رسانه هویت، مجله جامعه­شناسی ایران، دوره چهارم، شماره­ی چهار، صص: 75-57.

2- اسمارت، بری، (1383)، شرایط مدرن، مناقشه­های پست­مدرن، ترجمه­ی حسن چاوشیان، نشر اختران، تهران، چاپ اول.

3- باکاک، رابرت، (1381)، مصرف، ترجمه­ی خسرو صبری، نشر شیرازه، تهران، چاپ اول.

4- بیکر، ترز ال، (1381)، نحوه­ی انجام تحقیقات اجتماعی، ترجمه­ی هوشنگ نایبی، نشر روش، تهران، چاپ دوم.

5- پرستش، شهرام، بهنوئی، عباس و محمودی، کریم، (1387)، بررسی جامعه­شناختی مدیریت ظاهر و هویت فردی در بین جوانان (مطالعه موردی شهر بابلسر)، مجله­ی علوم اجتماعی دانشکده­ی ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، سال پنجم، شماره­ی 2، صص: 49-19.

6- جنکینز، ریچارد، (1381)، هویت اجتماعی، ترجمه­ی تورج یاراحمدی، نشر شیرازه، تهران، چاپ اول.

7-  چاوشیان، حسن، (1381)، سبک زندگی و هویت اجتماعی: مصرف و انتخاب­های ذوقی به عنوان شالوده­ی تمایز و تشابه اجتماعی در دوره­ی مدرنیته اخیر، رساله­ی دکتری، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.

8- ذکائی، محمد سعید، (1381)، خرده فرهنگ، سبک زندگی و هویت، مجله­ی رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره­ی 21و20، صص: 27-20.

9- ذکائی، محمد سعید، (1386)، جوانان، بدن و فرهنگ تناسب، فصلنامه­ی تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره­ی 1، صص: 141-117.

10- ذکائی، محمد سعید (1386)، فرهنگ مطالعات جوانان، نشر آگه، تهران، چاپ اول.

11- ذکائی، محمد سعید (1387)، جامعه شناسی جوانان ایران، نشر آگه، تهران، چاپ دوم.

12- ذکائی، محمد سعید و فرزانه، حمیده، (1387)، زنان و فرهنگ بدن: زمینه­های انتخاب جراحیهای زیبایی در زنان تهرانی، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، سال چهارم، شماره 11، صص:61-45.

13- رحمتی، محمد مهدی، (1386)، هویت اجتماعی و مصرف کالاهای فرهنگی غیرمجاز، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، تهران، چاپ اول.

14- رضایی، احمد، اینانلو، مینا و فکری، محمد (1389)، مدیریت بدن و ارتباط آن با عوامل اجتماعی در بین دختران دانشگاه مازندران، فصلنامه­ی مطالعات راهبردی زنان، سال دوازدهم، شماره­ی 47، صص: 170-141 .

15- سراج­زاده، سید حسین، (1384)، چالشهای دین و مدرنیته: مباحثی جامعه­شناختی در دینداری و سکولارشدن، انتشارات طرح نو، تهران، چاپ دوم.

16- عریضی، فروغ السادات، وحیدا، فریدون ودانش، پروانه (1385)، ماهواره و هویت جنسیتی دختران جوان، مجله­ی جامعه­شناسی ایران، دوره­ی هفدهم، شماره­ی 2، صص: 100-76.

17- فاضلی، محمد (1382)، مصرف و سبک زندگی، انتشارات صبح صادق، قم، چاپ اول.

18- گیدنز، آنتونی، (1388)، تجدد و تشخص: جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه­ی ناصر موفقیان، نشر نی، تهران، چاپ ششم.

 

19- Bourdieu, Pierre (1984), Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste, Cambridge Massachusetts: Harvard University Press.

 

20- Chaney, David (2002), Lifestyle, London and New York, Routledge.

 

21- Gill, Rosalind, Henwood, Karen and Carl McLean (2005), Body Projects and the Regulation of Normative Masculinity, Body & Society, Vol.11, No.1, pp: 37-62.

 

22- Gimlin, Debra (2006), The Absent Body Project: Cosmetic Surgery as a Response to Bodily Dys-appearance, Sociology, Vol.40, No.4, p: 699-716.

 

23- Holliday, Ruth and Cairnie, Allie (2007), Man Made Plastic: Investigating men's consumption of aesthetic surgery, Journal of Consumer Culture, Vol.7, No.1, p: 57-78.

 

24- Lennon, S.J., Rudd, N. A., Sloan, B., and Kim, j.S. (1999), Attitudes toward gender roles, self-esteem, and body image: Application of a model, Clothing and Textiles Research journal, Vol.17, No.4, pp: 191-202.

 

25- Mellor, Philip and Shilling, Chris (1997), Reforming The Body: Religion, Community and Modernity, London, Sage.

 

26- Rudd, N.A., and Lennon, S.J. (2000), Body image and appearance-management behaviors in college women, Clothing and Textiles Research Journal, Vol.18, No.3, pp: 152-162.

27- Shilling, Chris (1993), Body and Social Theory, London, Sage.

 

28- Turner, Bryan S. (1992), Regulating bodies: Essays on medical sociology, London, Routledge.

 

29- Turner, Bryan S. (1996), The Body and Society: Explorations in Social Theory, London, Sage.