The Effect of Information and Communication Technology on the Skills of the Third Grade of High-School Students

Document Type: Original Article

Authors

1 Prof. at I.A.U of Bandar Gaz

2 Prof. at I.A.U of Sari

3 Prof. at I.A.U of Babol

4 MA at Sari

Abstract

This paper tries to study the effect of information and communication technology on the skills of the third grade of high school students in Neka . Among 1400 students were randomly chosen. More than 302 ones were randomly selected(boys and girls). By a questionnaire which had 40 questions shows more than 87% of Alfa Cronbach coefficient. One group T-Test and independent T-test were analyzed and the results show ICT influences on the social skills of students like critical thinking, decision making, problem solving, participation and cooperation. These results were the same among high-school and vocational school students. The effects were more among boys than girls.     

Keywords


آراسته، حمیدرضا، (1381)، تحولات نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات و تأثیرات آن بر آموزش عالی، انتشارات دانشگاه اراک، اراک.

2- آق ارکاکلی، رقیه، (1388)، تأثیر کاربرد آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات بر تفکر انتقادی دانش­آموزان دختر سال اول متوسطه­ی منطقه­ی 4 تهران، پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته­ی روان شناسی دانشگاه اراک.

3- آیتی، محسن و عطاران، محمد و مهرمحمدی، محمود،(1386)، الگوی تدوین برنامه­های درسی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات(فاوا) در تربیت معلم. فصلنامه­ی مطالعات برنامه­ی درسی، سال اول، شماره­ی5 .

4- اسدی، محمودرضا،(1388)، مهارت­های مورد نیاز جوانان در عصر ارتباطات و اطلاعات با رویکرد آموزشی، فصلنامه ی کمک آموزشی شمیم معرفت، سال ششم، شماره­ی بیستم، 59-51 .

6- افضل­نیا، محمدرضا، (1388)، طراحی و آشنایی با مراکز و مواد و منابع یادگیری، انتشارات سمت، تهران.

7- امامی نائینی، نسرین،(1389)، مهارت حل مسأله و تصمیم­گیری،  انتشارات هنر آبی، تهران.

8-امیری، محمدعلی،(1386)، تفکری درباره­ی تحولات آینده­ی آموزش و پرورش، مجله­ی یونسکو، ، سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش، تهران.

9- بشیری، علی اصغر، (1385)، درآمدی بر شبکه­ی جهانی اینترنت زمینه­های نظری و کاربردی آن، نشر کتابدار، تهران.

10- پور شهریاری، مه سیما،(1384)، مقاله­ی پژوهشی مقایسه­ی افسردگی، انزوای اجتماعی و ارتباطات خانوادگی دانش­آموزان دختر کاربر اینترنتی دبیرستان­های تهران، فصلنامه­ی مطالعات روان­شناختی، دوره­ی 3، شماره­ی 2، تابستان 1386، دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه الزهرا.

11- ترابی، علی اکبر، (1381)، تغییرات اجتماعی، توسعه و آینده نگری، انتشارات فروزش، تهران.

12- جانبازی، زبیده، (1389)، تأثیر رسانه­های یادگیری الکترونیکی بر رفتار اجتماعی از دید گاه اساتید و دانشجویان کامپیوتر، پاپان نامه­ی کارشناسی ارشد رشته­ی تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ساری. 

13- حسن­پور قروقچی، ا،(1386)، تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان، جامعه و فرد، ماهنامه­ی تدبیر، سال هیجدهم، شماره­ی 18، صص74-72 .

14- دراکر، الکساندر،(1384)، فناوری برای آموزش: قابلیتها، پارامترها، چشم­اندازها.
ترجمه : محمدرضا سرکارانی و علی رضا مقدم، نشر نی، تهران.

15- دوران، بهزاد،(1383) تأثیر فضای سایبرنتیک بر هویت اجتماعی، رساله­ی دکتری جامعه­شناسی، دانشگاه تربیت مدرس.

16-دیلمقانی، میترا، (1382)، هدف از توسعه­ی ICT در آموزش، مجله­ی تکنولوژی آموزشی، شماره­ی 3.

17- دیناروند، حسن،(1386)، مدارس در عصر اطلاعات، مجله­ی تکنولوژی آموزشی. تابستان،  شماره­ی 9.

18- رحمانی، جهانبخش، (1386)، مدل مفهومی نقش فناوری کامپیوتر و اینترنت در ترویج و تشویق تفکر انتقادی و خلاق در دانش­آموزان، مجموعه مقالات کنگره­ی ملی علوم انسانی. تهران.

19- رئیس دانا، فرخ لقا، (1388)، برنامه­ریزی آموزش و یادگیری مهارت­های اجتماعی، مجله­ی تکنولوژی آموزشی، دوره­ی 25، شماره ی 202، صص 17-14.

20- زنجانی، عباسعلی، (1367)، فقه سیاسی، انتشارات امیرکبیر، تهران.

21- ژرژگورویچ و دانشمندان دیگر، (1989)، مسائل روان­شناسی اجتماعی، ترجمه: علی­محمد کاردان،  انتشارات دانشگاه تهران.

22- ساروخانی، باقر، (1370)، درآمدی بر دایره­المعارف علوم اجتماعی، انتشارات کیهان، تهران، چاپ اول.

23- سلیمانی، عادل،(1389)، مقایسه تأثیر دو روش آموزش از طریق تلفن همراه و سخنرانی بر میزان یادگیری هنرجویان. فصلنامه­ی فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال اول، شماره­ی اول، پاییز1389.

24-شاهی بیکی، آه. و هاشمی، ل.،(1384)، مهندسی مجد و منابع انسانی از طریق فناوری اطلاعات، ماهنامه­ی تدبیر، سال شانزدهم، شماره­ی 164، صص 37-34.

25- عصارزادگان، نرگس،(1388)، عصر دیجیتال و برنامه­ی درسی مهارت محور، ماهنامه­ی تکنولوژی آموزشی، دوره­ی بیست و پنجم، شماره­ی 204و205 .

25- غزنوی، محمدرضا، (1389)، تأثیر فناوری اطلاعات و ارتیاطات (ICT) بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان سال سوم متوسطه­ی شهرستان خاش، پایان نامه­ی کارشناسی ارشد رشته­ی تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ساری.

26- فتحی، لادن و دیگران، (1385)، راهنمای عملی آموزش مهارت­های زندگی، انتشارات دانژه، تهران.

27- قورچیان، نادرقلی، (1382)، فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش، انتشارات فراشناختی اندیشه، تهران.

28- کوئن، بروس، (1996)، مبانی جامعه­شناسی، ترجمه: غلامعباس توسلی و رضافاضل، انتشارات سمت، تهران.

29- گریسون، دی و اندرسون، آر،(2001)، یادگیری الکترونیکی در قرن 21، ترجمه: محمد عطاران، مؤسسه­ی توسعه ی فناوری آموزشی مدارس هوشمند، تهران.

30- ملک­پور، زهرا، (1389)، تأثیر رسانه­ی آموزشی اینترنت بر تفکر انتقادی دانشجویان. پایان­نامه­ی کارشناسی ارشد رشته­ی تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی ساری.

31- میچل، دیوید، (2008)، آموزش مهارت­های اجتماعی. ترجمه: آناهیتا خضری، مجله­ی رشد آموزش ابتدایی، شماره ی 112، صص 31-28، تهران.

32- نیازی، محسن،(1378)، جامعه­شناسی. تهران انتشارات ثامن الحجج/ علم ودانش، چاپ اول .

 

33-Eisenberg, N., Fabes, R.A., Murphy, B., Maszk, P., Smith, M., & Carbon, M. (1995), The Role of Emotionality and Regulation in Children’s social Functioning: A Longitudinal study, child Development, 66,1360-1384.

                                                                                   .

34-Gresham, F.M., & Elliot, S.N. (1987), The Relationship Between Adaptive Behavior and social skills: Issues in Definition and Assessment, The Journal of special Education, 21, 167-181.

 

35- Hemsberger, A. (2005), Creative Cyborgs : How Consumers use the internet for self- realization :http://www.bilifin.at/marketing/content.

 

36- Hollinger. J.D. (1987), social skills for Behaviorally Disordered Children as Preparation for Mainstreaming : Therapy, Practice and New Direction, Remedial and Special Education, 8 , 17-27.

 

37- Matson, J.L. (1990), Matson evaluation of social skills with youngsters:  manual, Worthington, oh: international diagnostic system.

 

38- Parks, M. & Floyd, Kory.(1996), Making Friends in Cyber Space. Journal of Communication, Vol, 46, no. 1.

 

39- Pearson, John. (2006), Investigating ICT Using Problem- based Learning in face- to- face and online learning environments. Computers     Education Volume 47, Issue 1 , August 2006, Pages 56-73. &.

 

40-Salmons, J. E. (2008). Taxonomy of Collaborative E- learning. Encyclopedia  of  International  Technology Curriculum  Integration. Published  by  Information  by Science  Reference.

 

41-Shneider, b . h., Rubin, k. h., & led Ingham, j.(1985). children’s peer relations: issues in assessment and intervention, newYork: Springer- verlag.