A Study of Relationship between the Preferences Valued System and Social Identity among Students

Document Type: Original Article

Authors

1 M.A of Educational Administration

2 Faculty member of Azad Islamic university of Khorramabad

Abstract

This research attempted to study the  relationship between the preferences valued system and social identity among students of  Islamic Azad University of Khorramabad Branch. This study included 10514 students(7029 boys and 3485 girls). Using Cochran formula (400) student were determined as sample and were selected by using proportional stratified sampling method. Data were gathered by 1) A questionnaire named social identity questionnaires and  2)A assessment scale of valued system. The validity of both instrument was verified by experts of social sciences and their reliability were assessed through using Cronbach's alpha coefficient (α=0.85 and α=0.82). the data were analyzed employing Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. Result were showed that there was a positive significant correlation between individual, family, artistic, scientific, religious and national values and social identity. social identity and their aspects among students were in moderate limit. National religious, and family identity were in primacy of students. National, family, social, religious values were in the first rank on the point of view of the students.

Keywords


1-   احدی، حسن و محسنی، نیک­چهره ،1370، روانشناسی رشد: مفاهیم بنیادی در روانشناسی نوجوانی و جوانی، تهران، نشر بنیاد.

2-   احمدی، سیروس،1387، آشنایی با انواع هویت، رشد مشاور مدرسه، دوره سوم،شماره 4.

3-   اشرفی، ابوالفضل،1377 ، بی‌هویتی اجتماعی و گرایش به غرب، بررسی عوامل اجتماعی  فرهنگی مؤثر بر گرایش نوجوانان به الگوهای غربی رپ و هوی متال در تهران، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.

4-   ایمان، محمدتقی و کیذقان، طاهره، 1381، بررسی عوامل مؤثر بر هویت اجتماعی زنان، بهار 82، فصلنامه علمی پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س) سال دوازدهم و سیزدهم، شماره ی 44 و 45.

5-   آرون، ریمون ،1386، مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه­شناسی، ترجمه باقر پرهام، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.

6-   تیموری، کاوه ،1377، بررسی و مقایسه نظام ارزش­های پسران و پدران و عوامل مؤثر بر آن در شهر تهران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.

7-   جنکینز ، ریچارد،1381،هویت اجتماعی، ترجمه تورج یاراحمدی تهران، نشر شیرازه.

8-   حاجیانی، ابراهیم، 1387، نسبت هویت ملی با هویت قومی در میان اقوام ایرانی، مجله جامعه‌شناسی ایران، سال نهم، شماره‌های 3 و 4، ص 164- 143.

9-   حسن‌زاده، رمضان ،1379، بررسی سلسله مراتب ارزشهای دانش‌آموزان دوره متوسطه استان‌های مازندران و گلستان، فصل‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان، سال دوم، شماره 5.

10- دلیری، رویا ،1383، بررسی سلسله مراتب ارزش­ها در دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران.

11- دوران، بهزاد ،1381، تأثیر فضای سایبرنتیک بر هویت اجتماعی، پایان­نامه دکتری، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.

12- رستمی،روح­الله،1386، بررسی سلسله مراتب نظام ارزشی دانشجویان و عوامل مؤثر بر آن، پایان­نامه کارشناسی ارشد، پیام نور ایلام.

13- سعیدی‌نژاد، حمیدرضا ،1387،  بررسی رابطه ارزش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با از خودبیگانگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، گزارش پژوهشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه.

14- گل‌محمدی، احمد، 1383، جهانی­شدن، فرهنگ، هویت، تهران ، نشر نی، چاپ دوم.

15- لطف آبادی، حسین ، 1385، آموزش شهروندی ملی و جهانی همراه با تحکیم هویت و نظام ارزشی دانش آموزان، فصلنامه نوآوری‌های آموزش و پرورش، سال پنجم،شماره‌ 17.

16- لطف آبادی، حسین و نوروزی، وحیده،1383،  نظریه‏پردازی و مقیاس‏سازی برای سنجش نظام ارزشی دانش‏آموزان نوجوان ایران، فصلنامه‏ی علمی ـ پژوهشی نوآوری‌های آموزشی. شماره 7.

17- منشی، فائزه، 1384، تاثیرپذیری نظام ارزشی دانش آموزان از خانواده و مدرسه، فصلنامه خانواده و پژوهش ،شماره یک ،سال دوم،وزارت آموزش و پرورش ،پژوهشکده اولیاء و مربیان.

18- منصور، محمود و دادستان، پری‌رخ ،1361، روانشناسان ژنتیک، تهران، انتشارات ژرف.

19- نیکوگفتار، منصوره، 1386، رابطه بین سلسله مراتب ارزش­ها و سلامت عمومی، پژوهش‌های روان‌شناختی، دوره 10، شماره 1و2.

20- Braithwaite ,V, 1998, "The value balance model of political evaluation". British Journal of Psychology, 89, 223-247.

 

21- Dryzek, J.S., & Braithwaite,V,2000, "On the prospects for democratic deliberation: Values analysis applied to Australian politics". Political Psychology, 21, 241-266.

 

22- Feather, N.T ,1995, "Values, valences and choice: the influence of values on the perceived attractiveness and choices of alternatives." Journal of Personality & Social Psychology, 68, 1135-1151.

 

23- Lango, D.R, 1995," Mexican American female enrollment in graduate programs: A study of the characteristics that may predict success." Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 17 (1), 33-48.

 

24- Rokeach, M, 1968, "Belifs, attitudes and values: A theory of organization and change." SN Francisco: Jossey-Bass Inc.

 

25- Smith, C.o., Levine, D.V., Smith, E.P., Dumas, J., & Prinz, R.J ,2009, "A Developmental Achievement and Behavior in African American Children." Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 15 (2): 145- 157.