A Survey of Media Literacy among Students in the Information Society in North Khorasan

Document Type: Original Article

Authors

1 M.A in Communication Sciences

2 Ph.D in I.A.U of Torbat Jam Branch

Abstract

The current research is a survey of media literacy status of students in the Information Society in North Khorasan. The theories have been used here are from cultivation, gratifications and knowledge gap to clarify the state of media literacy. This research has been done by survey research method and questionnaire technique was done on 317 students in North Khorasan Universities. The sampling method has been proportional and the spearman correlation coefficient results showed that, there are positive and significant relationships between media usage, cultural capital, parent education and media literacy. The mean differences test showed that, there is no meaningful difference between marriage status, age, family income gender and the dependent variable. But the media literacy means difference significant between departments of education. And based on the current research findings, North Khorasan students possess the average level of media literacy among the youth.

Highlights

Media Literacy, Information Society, Cultural Capital, Students, Media.

Keywords


The current research is a survey of media literacy status of students in the Information Society in North Khorasan. The theories have been used here are from cultivation, gratifications and knowledge gap to clarify the state of media literacy. This research has been done by survey research method and questionnaire technique was done on 317 students in North Khorasan Universities. The sampling method has been proportional and the spearman correlation coefficient results showed that, there are positive and significant relationships between media usage, cultural capital, parent education and media literacy. The mean differences test showed that, there is no meaningful difference between marriage status, age, family income gender and the dependent variable. But the media literacy means difference significant between departments of education. And based on the current research findings, North Khorasan students possess the average level of media literacy among the youth.

1. ایران­پور، پرستو، 1388، میزان سواد رسانه­ای و نقش آن در استفاده از رسانه­های تعاملی، پایان­نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم اجتماعی.

2. اعزازی، شهلا، 1379، تصویر خانواده در برنامه­های کودک سیما، واحد ارزشیابی اداره کل پژوهش­های سیما، تهران.

3. امیر انتخابی، شهرود، 1387،  بررسی و تحلیل سطوح مختلف سواد رسانه­ای، پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گروه پژوهش­های فرهنگی و اجتماعی، شماره 22.

4. ببران، صدیقه، 1382، سواد رسانه­ای در برخورد با خشونت رسانه­ای، ایران، 23 مهرماه ، شماره 2609.

5. بهرام­پور، شعبانعلی، 1383، انسجام اجتماعی در جامعه اطلاعاتی: نیم نگاهی به وضعیت ایران، سینمار ایران و جامعه اطلاعاتی.

6. تامن، الیزابت، 1380،  مهارت­ها وراهبردهای آموزش رسانه­ای، مترجم حسن نورایی بیدخت، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.

7. پاتر، جیمز، 1385،  تعریف سواد رسانه­ای، مترجم لیدا کاووسی، فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی، سال هفدهم، شماره 4، شماره پیایی 68.

8. حسین زاده، اکبر و محمدی استانی، مرتضی، 1389، سواد رسانه­ای ضرورت دنیای امروز، کلیات (کتاب ماه اطلاعات، ارتباطات و دانش شناسی).

9. سورین، ورنر وتانکارد، جیمز، 1384، نظریه­های ارتباطات، مترجم علیرضا دهقان، انتشارات دانشگاه تهران،

10. شاهرخ اسکوئی، زهره، 1387، بررسی سطح سواد رسانه ای دانشجویان (مقایسه سواد رسانه ای دانشجویان دانشکده فنی– مهندسی و علوم اجتماعی دانشگاه تهران)، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی، دانشکده علوم اجتماعی.

11. شکرخواه، یونس، 1385، سواد رسانه­ای یک مقاله عقیده­ای، فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی، سال هفدهم، شماره 4، شماره پیایی 68.

12. عباسی قادی، مجتبی و خلیلی کاشانی، مرتضی، 1390، تاثیر اینترنت بر هویت ملی، پژوهشکده مطالعات راهبردی، تهران.

13. قاسمی، طهمورث، 1385، سواد رسانه­ای رویکردی جدید به نظارت، فصلنامه مطالعاتی و تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی، سال هفدهم ، شماره 4 ، شماره پیایی 68.

14. نصیری، بهاره،  1386،  میزان بررسی نظرات متخصصان علم ارتباطات پیرامون سواد رسانه­ای در جامعه، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال.

15. فاضلی، محمد، 1386، جامعه شناسی مصرف موسیقی، پژوهشکده فرهنگ، هنر و ارتباطات،

16. فکوهی، ناصر، 1381، تاریخ اندیشه و نظریه های انسان شناسی، نشر نی، تهران.

17. هرمز، مهرداد، 1379،  مقدمه ای بر نظریات و مفاهیم ارتباط جمعی، انتشارات فاران، تهران.

18- http: // www. Media  awareness. Ca / English – Elizabeth. Thoman, Founder and President. (1995) the 3 Stages of Media Literacy.

 

20 - Zill, k. ,2002, media literacy: television meets the internet. March, april, volume 9, number2.