A Study on the Cultural Factors Among Ahwaz Coffee-Shop Youth

Document Type: Original Article

Authors

1 Prof. From Shoushtar Branch

2 A. Prof. from Shahid Chamran in Ahwaz

3 M.A from Sociology

Abstract

The purpose of this study is a recognition of cultural effective factors(cultural capital, leisure time , religious attitude) on life style  among Ahwazs coffee-shop youth. The study population included people aged between (15-35) residents in Ahwaz city and the sample size of the research is 400 persons. The method of this study is documentary for conceptual framework and a survey for cultural, capital ,religion attitude and leisure time role on life style. The data has been compiled through questionnaire and analyzed by the SPSS software. The results from the composite of the lifestyle  among the respondents indicates is weak and not desired among 1.8% of them and 44.5% on average style. The findings show that the majority of the respondents only had a good and desired lifestyle (53.7%).the result of the Pearson correlation coefficient showed a significant relationship between lifestyle  with cultural capital , leisure time ,married status ,age and gender. but there were no significant difference between lifestyle with religious attitude , racial, job position and living place. 

Keywords


آزاد ارمکی،تقی، 1386، الگوهای سبک زندگی در ایران، www.azadarmaki.com.

2- استاجی، ز و اکبر زاده، ر و تدین فر، م.ا و رهنما، ف و زردشت، ر و نجار، ل، 1385، بررسی سبک زندگی در ساکنین شهر سبزوار، مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار، دوره سیزده، شماره سه، 139-134.

3- باکاک، ر، 1381، مصرف، ترجمه خسرو صبری، انتشارات شیرازه، تهران.

4- ذکائی، محمدسعید، 1386، فرهنگ مطالعات جوانان، تهران،  مؤسسه انتشارات آگاه.

5- عبدالملکی، ه،  1387، شیوه­های غنی­سازی اوقات فراغت جوانان در سایر کشورها با تأکید بر فعالیت­های اجتماعی و سازندگی، فصلنامه مطالعات جوانان، شماره سیزده ، 194-175.

6- فاضلی، محمد، 1386، تصویری از سبک زندگی فرهنگی جامعه دانشجوئی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره یک، 189-175.

7- مهدوی کنی، م.س، 1386،  مفهوم سبک زندگی و گستره آن در علوم اجتماعی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره 1، 230-199.

8- میرزایی، خلیل، 1388، پژوهش پژوهشگری، پژوهشنامه نویسی، جلد اول،انتشارات جامعه­شناسان، تهران.

9- سعیدی، ع.ا، 1387، تحول در مطالعات فراغت، فصلنامه مطالعات جوانان، شماره سیزده ، 53-31 .

10- رفعت جاه، مریم، 1387، دختران جوان و اوقات فراغت، فصلنامه مطالعات جوانان، 173-151.

11- سازگارا، پ،  1382، بررسی سبک زندگی قشر دانشگاهی و بازاریان سنتی، رساله دکتری، دانشگاه تهران.

12- روح­الامینی، محمود، 1387، زمینه فرهنگ شناسی،انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران.

13- شالچی، و، 1386، سبک زندگی جوانان کافی­شاپ، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، سال اول، شماره یک، 115-93.

14- ذکایی، م، 1389، روزنامه همشهری . www.hamsharionlin.ir.

15- غائب اناقز، ف، 1386، سرمایه فرهنگی و تأثیر آن بر سبک زندگی دختران جوان شهر تهران، دانشگاه تهران .

16- اباذری ، یوسف و چاوشیان، حسن، 1381، از طبقه تا سبک زندگی، رویکردهای نوین جامعه­شناختی هویت اجتماعی، نامه علوم اجتماعی، شماره 20 ، 27-3. 

17- پورجبلی، ربابه و سرایی،حسن، 1386، بررسی سبک زندگی دو قوم کرد وآذری؛ مورد مطالعه قوم کرد و آذری شهر ارومیه، فصلنامه علمی پژوهشی علوم اجتماعی سال سوم، شماره سیزدهم، 114-86 .

18- دواس ، د.ا، 1382، پیمایش در تحقیقات اجتماعی، (ترجمه هوشنگ نائبی)، انتشارات نشر نی.

19- فاضلی، محمد، 1384،  جامعه­شناسی مصرف موسیقی، فصلنامه انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 53-27 .

20- گرب، ا. ج، 1381، نابرابری اجتماعی: دیدگاه­های نظریه­پردازان کلاسیک و معاصر، ترجمه محمد سیاهپوش و احمد رضا غروی زاد، انتشارات معاصر، تهران.

21- وبلن، تورشتاین، 1383،  طبقه مرفه، ترجمه فرهنگ ارشاد، انتشارات نشر نی،  تهران، چاپ اول.

22- خادمیان ، طلیعه، 1388،  سبک زندگی و مصرف فرهنگی مطالعه­ای در حوزه جامعه­شناسی فرهنگی و دیباچه­ای بر سبک زندگی فرهنگی ایرانیان، انتشارات مؤسسه فرهنگی هنری جهان