Bourdieu's Theoretical Approach for Understanding the Relationship between Cultural Capital of Student Families and their Leisure Taste(A Case Study of the Students in Tehran University)

Document Type: Original Article

Authors

1 PhD in Sociology

2 *

Abstract

Appropriate spending of leisure time has an important  role in the formation of  youth personality. Different types of capital- social, cultural and economic- have implications for  social status of individual actor. Bourdieu  ’s analysis of leisure time is based on cultural capital. The main goals of this study are the examination of the relationships between leisure time activities, cultural capital of students’ family,  gender and marital status. The approach of this study is descriptive-comparative and the methodology of research is survey. The statistical population consists of all the students of Tehran university in 2010. The sample size is equal to 400 and is calculated by Cochran formula. Types of leisure time activities are divided into five groups: intellectual, social, entertaining, artistic and cultural, and physical activities. The results indicate that students’ leisure time is mostly devoted to physical and entertaining activities and entertaining and social are more common among female students than male students.  In addition, cultural capital is higher amongst the student of basic science than social science. Cultural capital has significant relationship with different types of leisure activities except physical activities. It has the strongest relationship with social leisure, artistic-cultural, intellectual and entertaining activities respectively

Keywords


. اباذری، یوسف و حسن چاووشیان، 1381، از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی: رویکردهای نوین در تحلیل جامعه‌شناسی هویت اجتماعی، دوفصلنامه نامه علوم اجتماعی، شماره20، پاییز و زمستان.    

2. احمدی، نورالدین، 1380، بررسی میزان و نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش­آموزان دختر و پسر دوره متوسطه استان قم، پایان نامه کارشناسی ارشد، سایت خبرگزاری مهر.

3. ارفعی، عین­الدین، رضا، 1388، بررسی رابطه نحوه گذران اوقات فراغت وسلامت اجتماعی، دانشکد ه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، بهمن.

4. استونز، راب، 1379، متفکران بزرگ جامعه­شناسی، ترجمه مهرداد میردامادی، نشر مرکز، تهران.

5. اسدى، علی، 1352، گذران وقت در رضاییه، تهران: دبیرخانه شوراى عالى فرهنگ و هنر، فرهنگ و هنر، شماره 12.

6. اشرف الکتابی، منوچهر، 1379، بررسی تغییرات نحوه گذران اوقات فراغت در خانواده‌های شهر تهران طی سه نسل، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران.

7. امیرپویان، شیوا، 1384، منطق عملی و سرمایه جدید (مثالی در جامعه شناسی آموزش)، مجله رشد آموزش علوم اجتماعی، ویژه سرمایه اجتماعی، دوره نهم، زمستان 1384، شماره 2، صفحه 53 - 47.

8. امین‌طاهه، حسین، 1374، سازماندهی اداری و سازماندهی فضایی کارکرد گذران اوقات فراغت(مورد استراحتگاه شمال شرکت ملی نفت ایران)، دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی.

9. باکاک، رابرت، ، 1381،  مصرف، ترجمه: خسرو صبری، تهران، نشر و پژوهش شیرازه.

10. بوردیو، پیر، 1379، تکوین تاریخی زیباشناسی ناب، ترجمه مراد فرهادپور، فصلنامه ارغنون، شماره 17 ص 166-150.

11. بوردیو، پیر، 1380، نظریه کنش: دلایل عملی و انتخاب عقلانی، ترجمه مرتضی مردیها، تهران: انتشارات نقش و نگار.

12. تنهایی، ابوالحسن، 1384، تحلیل‌های نظری زمینه‌های جامعه‌شناسی معرفت بوردیو، فصلنامه تخصصی جامعه‌شناسی، سال اول، شماره سوم، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان.

13.  تیبا، مجتبی، 1389، بررسی رابطه پایگاه اجتماعی – اقتصادی و چگونگی گذران اوقات فراغت در بین دانشجویان (جوان 18 تا 29سال) دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.

14. جنکینز، ریچارد، 1385، پی‌یر بوردیو، ترجمه لیلا جوافشان و حسن چاووشیان، نشر نی، تهران.

15. حیدری چروده، مجید، 1390، راهنمای سنجش روایی و پایایی در پژوهش های فرهنگی و اجتماعی، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

16. خوش­فر، غلامرضا و محمود شارع­پور، 1381، رابطه سرمایه فرهنگی بر هویت اجتماعی جوانان (مطالعه موردی شهر تهران)، نامه علوم اجتماعی، پاییز و زمستان، شماره 20.

17. دومازیه، ژوفر، 1381، مقدمه‌ای بر جامعه شناسی اوقات فراغت ( مقاله نهم ازکتاب: تلویزیون، خانواده وفرهنگ)، ترجمه علی اسدی، تهران: سازمان چاپ وانتشارات اسلامی. 

18. رجب‌زاده، احمد، ‌1381، رفتارهای فرهنگی ایرانیان: فعالیت و مصرف کالاهای فرهنگی در تهران.

19.  رفعت‌جاه، مریم، 1378،  دختران جوان و اوقات فراغت، سایت انسان‌شناسی و فرهنگ.

20. روح­الامینی، محمود، 1365، زمینه فرهنگ شناسی، انتشارات عطار، تهران.

21. ریتزر، جرج، 1380، نظریه‌های جامعه‌شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، انتشارات علمی، تهران.

22.  زواره، 1386، مطالعه رابطه میان سبک زندگی و وضعیت سلامت زنان خانه‌دار در دو منطقه شمال و جنوب تهران با تأکید بر سنجش میزان آگاهی از حق سلامت، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، استاد راهنما: ملیحه شیانی، دانشگاه تربیت مدرس: دانشکده علوم انسانی.

23. سازمان ملی جوانان، 1381، بررسی وضعیت اوقات فراغت جوانان، پژوهش تحقیقی سازمان ملی جوانان، سرای اهل قلم، تهران.

24. سازمان ملی جوانان، 1383، جوانان و آینده شغلی-تحصیلی آنها، پژوهش تحقیقی سازمان ملی جوانان، تهران.

25. شعبان­زاده، مهناز، 1384، بررسی رابطه قشربندی اجتماعی  و نحوه گذران اوقات فراغت در بین دانشجویان دختر شهرستان لنگرود، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی

26.  صباغ لنگرودی، مهدی، 1377، چگونگی اوقات فراغت دانشجویان پسر دانشگاه اصفهان با تأکید بر فعالیت‌های ورزشی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تربیت معلم تهران.

27. فاضلی، محمد، 1382، مصرف و سبک زندگی، انتشارات صبح صادق، تهران.

28. گیدنز، 1376، جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، نشر نی.

29. لچت، جان، 1377، پنجاه متفکر بزرگ معاصر. ترجمه محسن حکیمی، انتشارات خجسته، تهران.

30. لوپز، خوزه و جان اسکات، 1385، ساخت اجتماعی، ترجمه حسین قاضیان، نشر نی، تهران.

 31. محمدرضایی، علی­اکبر،1380، بررسی راه‌های ساماندهی فعالیت‌ها و برنامه‌های سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در استان گلستان، پایان‌نامه کارشناسی، کتابخانه مرکز تحقیقات استان گلستان.

32. مرکز آمار ایران، 1386، گزیده نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن، 1385، دفتر انتشارات و اطلاع‌رسانی، تهران.

33. هینیک، ناتاکی، 1384، جامعه‌شناسی هنر، ترجمه عبدالحسین نیک‌گهر، انتشارات آگه، تهران.

34. ملاحسنی، حسین، 1381، بررسی رابطه بین میزان سرمایه اجتماعی و نوع دینداری در بین دانش آموزان سال سوم دبیرستان در استان گلستان (علی آباد گنبد) در سال 1381، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.

35. نیازی، محسن و محمد کارکنان نصرآبادی، 1386، تبیین جامعه­شناختی رابطه سرمایه فرهنگی خانواده با هویت اجتماعی جوانان، مطالعات ملی، شماره 31، 80-55.

 

36. Elias, Norbert & Dunning Erick (1986). Guest for Excitement: Sport and Leisure in the civlizating Process, Blackwell, Oxford.

 

37. Swartz. David (1997). Culture and power: the sociology of Pierre Bourdieu. The university of Chicago press

 

38. Bourdieu, Pierre. (1984). Distinction: A Scocial Critique if the Judjement of Taste. Routledje.

 

39. Veal, J. Anthony (2002). Society and Leisure, V. 24, autumn, university of technology, Sydney.

 

40. Javie, Grant & Maguire, joseph (1994). Sport and Leisure in social thought, voutledge.

 

41. Veal, A.J. (1991). Australian Leisure Futures, Publication 13, Centre for Leisure and Touris Studies, University of Technology, Sydney.

 

42. Veal, A.J. (1993). Lifestyle, Leisure and neihbourhood, In: Veal, A.J. Jonson, P. and Cushman, G. (eds) Leisure and Touris: Social and Environmetal Change, World Leisure and Recreation Association 1991 Congress Proceedings. Centre for Leisure and Tourism Studies, University of Technology, Sydney, 404-413