A Sociological Study on the Effect of Propagation among the Consumption of Girls and Women in Northern Azad University

Document Type: Original Article

Authors

*

Abstract

Consumption is very important in the modern society and cultural consumption is based on industrial societies. Mass media and propogation has a significant role in modern society. In the research, the variables such as family, independent, physical and psychological health are among the cultural capital. The survey method was used here for the study. 400 female students were chosen randomly and SPSS  software were used for analyzing the research hypothesis.
 

Keywords


  1. آزاد ارمکی، تقی، 1386، جامعه شناسی توسعه اصول و نظریه­ها، نشر علم، تهران.
  2. آرون، ریمون، 1372، مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، تهران
  3. استونز، راب، بی­تا، متفکران بزرگ جامعه شناسی، ترجمه مهرداد میردامادی، بی­جا.
  4. اباذری، یوسف، بی­تا، خردجامعه شناسی، بی­جا.
  5. اباذری، یوسف و چاوشیان، حسن، 1381، از طبقه اجتماعی تا سبک زندگی، رویکردهای نوین در تحلیل جامعه­شناختی هویت اجتماعی، نامه علوم اجتماعی ، شماره 20.
  6. ابوذری، محمد، 1386، بررسی جامعه شناختی میزان بهره­مندی زنان از سرمایه اجتماعی، پایان نامه کارشناسی ارشد.
  7. آسابرگر، آرتور، 1379، روش­های تحلیل رسانه­ها، پرویزاجلالی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه­ها، تهران.
  8. افروغ، عماد، 1377، فضا و نابرابری اجتماعی، انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، بی­جا.
  9. بابایی، محبوبه، 1384، بررسی پایگاه اقتصادی- اجتماعی و سبک زندگی، پایان نامه دکتری، جامعه شناسی، علوم تحقیقات.
  10.  باکاک، رابرت، 1381، مصرف، ترجمه خسرو صبوری، انتشارات شیرازه، تهران.
  11.  بودریار، ژان، 1381، در سایه اکثریت­های خاموش. ترجمه: پیام یزدانجو. نشر مرکز، تهران.
  12. بوردیو، پی یر، تکوین تاریخی زیبایی شناسی ناب، ترجمه مراد فرهاد پور، فصلنامه ارغنون.
  13.  بوردیو، پی یر، 1381، نظریه کنش ترجمه مرتضی مردیها، انتشارات نقش و نگار، تهران.
  14. توسلی، غلامعباس و موسوی، مرضیه، 1384، مفهوم سرمایه در نظریات کلاسیک و جدید، مفهوم سرمایه در نظریات کلاسیک و جدید، بی­جا.
  15. ترابی، علی اکبر، 1381، جامعه شناسی تبلیغات، انتشارات فروزش، تهران.
  16. خادمیان، طلیعه، 1388، سبک زندگی و مصرف فرهنگی، انتشارات جهان کتاب، تهران.
  17. خواجه نوری، نسترن، 1381، نقش تلویزیون در ایجاد باورهای متناسب با توسعه در ایران ، پایان نامه دکترا، ارتباطات،علوم و تحقیقات  
  18. خجسته، حسن، 1378، کارکرد آگهی­های تجاری در رادیو و تلویزیون، مجله پژوهش و سنجش، شماره 29، سال نهم.
  19. دواس،دی. ای. پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی،نشر نی،  تهران، 1381.
  20. رسولی، محمدرضا، 1374، تحلیل محتوای پیام­های بازرگانی سیما، دفترهماهنگی اداره کل پژوهش­های برنامه­های معاونت سیما سازمان صدا و سیما.
  21. رفعت‌جاه، مریم، 1381، زنان و باز تعریف هویت اجتماعی، پایان‌نامه دکترای جامعه شناسی، دانشگاه تهران.
  22. روشه، گی، 1376، کنش اجتماعی، ترجمه هما زنجانی­زاده، انتشارات دانشگاه فردوسی، مشهد.
  23. زیمل،گئورک، دیوید فریز بی، 1386، مترجم شهناز مسمی پرست، انتشارات ققنوس.
  24. لنسکی ،گردهارد و لنسکی،  جین، 1374، سیر جوامع بشری، ترجمه ناصر موفقیان، انتشارات علمی و فرهنگی.
  25. منشاد، الهه، 1389، نقش تبلیغات تلویزیونی بر رفتار مصرف­گرایی دختران 9 تا 11 ساله مدارس غیردولتی منطقه 4 شهرداری شهر تهران.
  26. وبلن، تورستاین، 1383،  نظریه طبقه مرفه، ترجمه فرهنگ ارشاد، نشر نی، تهران.
 

28. Amanda Zimmerman,  John Dahlberg,(2008), The Sexual objectification of  Women in Advertising: A Contemporary Cuiturai  Perspective, March ,Jourrrl of Rouertisirg Reserbcr 7.

 

  29. David S. Waller and Roman Lanis,(2009), Corporate Social Responsibility(CSR) Disclosure  of Advertising Agencies  An  Exploratory, Journal of Advertising, vol. 38, no. 1 (Spring 2009), pp. 109–121.© 2009 American Academy of Advertising. All rights reserved.

 

30.  Haanpää, Leena, 2007, Consumers’ green commitment: indication of a     postmodern lifestyle?, International Journal of Consumer Studies ISSN 1470-6423.

                                                                                 .

31. Kenneth Bruce,Sandra Mansour, Howard Steiger, Expectancies Related to Thinness, Dietary Restriction , Eating, and Alcohol Consumption in Women with Bulimia  Nervosa, International Journal of Eating Disorders 42:3 253–258 2009.

 

 

32. Louise Crewet and Jonathan Beaverstock,(1998), Fashioning the City: Cultures of  Consumption in Contemporary  Urban Spaces, Geoforum, Vol. 29, No. 3, pp. 287408, 1998 0 1998 Elsevier Science Ltd. U.K.

 

33. Molesworth, Mike,(2009), Adults’ Consumption of Videogames as Imaginative Escape From Routine, Advances in Consumer Research Volume 36, Bournemouth University, UK.

 

34. McLeod, Charlotte,(2007), Advertising agency planning – conceptualising network relationships, Journal of Marketing Management, Vol. 23, No. 5-6, pp.425-442 ISSN0267-257X. 

 

35. Michael F. Cramphorn,(2011), Forum Gender effects in advertising, International Journal of Market Research Society Vol. 53 Issue 2.

 

36. Michael L. Capella, Ronald Paul Hill, Justine M. Rapp, and Jeremy Kees, (2010), the Impact of Violence Against Women In Advertisements,Journal of Advertising, vol. 39, no. 4, American Academy of Advertising.

 

37. PuRNELL H. BENSON, (1971),A Woman's Place: An Analysis of the Roles Portrayed by Women in Magazine Advertisements, Journal of Marketing Research,Vol. VIII, 92-5.

 

38. Ritzer,J.(2000), The Sociology of Consumption, University of Maryland, www.ebesco.com.

 

39. Sally R. Ross, Lynn L. Ridinger, Jacquelyn Cuneen,(2009), Drivers to divas: advertising images of women in motorsport, International Journal of Sports Marketing & Sponsorship l APRIL.

 

      40. The use of female sexuality in Australian alcohol advertising:public policy   implications of young adults’ reactions to stereotypes, Journal of Public Affairs, (www.interscience.wiley.com) DOI: 10.1002/pa.339.