The Effect of Electronical Media on the Reinforcement of Social Behavior of Youth from the Computer Course Professors and Students Viewpoints of Sari Islamic Azad University

Document Type: Original Article

Authors

1 I.A.U of Babol

2 I.A.U of Sari

3 IAU of Babol

4 MA Student of Sociology

Abstract

The goal of research was the effect of electronical learning media on the reinforcement of youth social behavior from the point of view of computer course professors and students of Islamic Azad University of Sari. The statistical population was included of all computer students and professors of I.A.U of Sari. The statistical sample was identified by using of the sample content identification formula. The data collection of questionnaire, was closed – answer research made that was operated on the basis of research assumptions, the descriptive statistical methods such as abundance distribution, abundance  percentage and statistical tables were used. In the section of inferential statistics, by attention to the being ordinal of measuring criterion, for confidence of research assumption, the chi- square test was used for six first assumptions. The results showed that because Internet can make the active relationship among different cultures and ideas and various geographical region, it is effective on the individual interaction of youth.  And also, the use of the types of electronical media like Internet causes the feel of powerfulness in the youth is also effective on the reinforcement of youth social attitude. It can be said that it causes making and doing of group relationship and so is effective on the youth responsibility in doing of group activities. Also, by attention to the responsibility feeling, high motivation and high sensitiity of women in using of day technology, the woman professors and students are more believer than men to the affecting of electronical learning media on the reinforcement of youth social behavior. At the end , by attention to the equal and common knowing of professor and students toward the importance and opportunity of using of day technology in educating and learning activities in scientific circumference and university have common ideas about the affecting of electronical learning media on the reinforcement of youth social behavior.     

Keywords


آراسته، حمیدرضا، 1381، تحولات نوین فناوری اطلاعات و تأثیرات آن بر آموزش عالی، انتشارات اراک، اراک.

2.  افضل­نیا، محمدرضا، 1387، طراحی و آشنایی با مراکز مواد و منابع یادگیری، انتشارات سمت، تهران.

3. اسمسلر، نیل، 1998 تئوری رفتار جمعی ترجمه رضا دژکام)، انتشارات یافته­های نوین، تهران.

4. ترابی، علی­اکبر، 1381، تغییرات اجتماعی، توسعه و آینده­نگری، انتشارات فروزش.

5. حکیمی­پور، ابوالقاسم، 1380، تصمیم­گیری در مدیریت، انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد.

6. دلاور، علی، 1384، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، انتشارات رشد، تهران، چاپ چهارم.

7. عموزاده، جعفر، 1381، اثرات فناوری بر بهره­وری در سازمان، پایان نامه چاپ­نشده کارشناسی­ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

8.  فیدر، جان، 1380، جامعه اطلاعاتی، ترجمه علی رادباه و عباس گیلوردی، نشر کتابدار، چاپ اول.

9. گریسون، دی و آندرسون، 2001، یادگیری الکترونیکی در قرن 21،(ترجمه محمد عطاران)، مؤسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند(1383)، تهران.

10. مشایخی، مجید، 1386، ارزیابی اثرات فن­آوری­ اطلاعات بر کارایی گروهی منابع انسانی، پایان­نامه چاپ­نشده کارشناسی­ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.

11. مزیدآبادی فراهانی، امیرحسین، تأثیرات کاربرد فناوری اطلاعات بر توانمندی شغلی، پایان­نامه چاپ­نشده کارشناسی­ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران.

12.  نادری، عزت الله و سیف نراقی، مریم، 1380، روش­های تحقیق در علوم انسانی، انتشارات بدر، تهران، چاپ ششم.

13. نیکدل، فریبرز، 1385، بررسی و مقایسه خودتنظیمی یادگیری و سازگاری در دانش­آموزان کاربر اینترنت و دانش­آموزان غیرکاربر دبیرستان­های شهر تهران، پایان­نامه کارشناسی­ارشد(چاپ­شده)، دانشگاه تربیت معلم، تهران.

14. نیازی، محسن،1387، جامعه­شناسی، اانتشارات ثامن الحجج، تهران، چاپ اول.

 

15.Kaveri Subrahmanyam, Robert E kraul, Patricia M Green field, Elisheva F Gross, (2000) The impact of home computer use on children's activities and development, The future of children. Los Altos. Vol. 10, iss2.

 

16. Selnow Gary (2000): The internet: The soil of Democracy, vital speeches of the Day, New York, nov:1.

17. Webster, Frank (2001), culture and politics in the information Age, Tuotlege.