A Study on the Value Systems of the Fourth Region of the I.A.U

Document Type: Original Article

Author

*

Abstract

This paper aims to study and examine the value systems among the students region of Islamic Azad universities. The population includes all students in academic year 2008-9 among whom 400 ones were selected from 10 universities as a sample. The students' value hierarchies were examined using Alpourt 45- item questionnaire(A.V.L). Descriptive and t-inferential statistics and multivariate variance analysis were applied on the collected data. Overall findings showed that the highest value for the students was the economic one, followed by non-practical, artistic, political, social and religious values. Also there was no significant difference among the students' hierarchies of value in terms of gender, degree programs and field of study.

Keywords


. اسلامی، معصومه، 1383، بررسی نظام ارزشی دانشجویان دانشگاه­های استان چهارمحال و بختیاری، پایانامه کارشناسی، دانشگاه پیام نور.

2. اینگلهارت، رونالد، 1373، تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، ترجمه مریم وتر، انتشارات کویر، تهران، چاپ اول.

3. بادن، پیر، 1374، روان­شناسی شخصیت: جنبه‌های روانی، اجتماعی، ترجمه محمود ایروانی، آفرینش، تهران.

 4. براتی سده، فریده، 1379، بررسی سلسله­مراتب ارزش­های دانشجویان روند تحولات آن، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، طرح پژوهشی.

5. پورداریا، زهرا، 1382، بررسی ساختار و اولویت­های ارزشی شهروندان تهرانی، فصلنامه فرهنگ عمومی، شماره37، تهران.

6. خلیفه، عبداللطیف­محمد، 1387، بررسی روان­شناختی تحول ارزش­ها، ترجمه سید حسین سیدی، انتشارات آستان قدس رضوی، مشهد، تاریخ انتشار به زبان اصلی 1990.

7. رابینز، استیفن­پی، 1385، مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، پژوهش­ها، تهران.

8. شولتس، دوآن، 1378، روان­شناسی کمال(الگوهای شخصیت سالم)، ترجمه خوشدل، البرز، تهران(تاریخ انتشار به زبان اصلی 1977)، چاپ هفتم.

9. سفیری، خدیجه، 1384، بررسی سلسله مراتب ارزشی دانشجویان و رابطه آن با گروه­های مرجع، مجله نامه علوم اجتماعی، شماره25، 105-77.

10. فروم، اریک، 1360، انسان برای خویشتن، ترجمه اکبر تبریزی، تهران: بی نا.

11. روشه، گی، 1379، کنش اجتماعی، ترجمه:هما زنجانی زاده، انشگاه فردوسی، مشهد، چاپ چهارم.

12. نوابی­نژاد، شکوه، 1377، عوامل مؤثر بر شکل­گیری ارزش­ها در خانه و مدرسه: مجله تربیت، ش 13.

13. همایی، رضا و سیادت، عل، 1383، بررسی نظام ارزشی دانشجویان استعدادهای درخشان دانشگاه اصفهان، دانشگاه اصفهان.

14. محسنی، منوچهر، 1379، بررسی آگاهی­ها، نگرش­ها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در ایران، شورای فرهنگ عمومی، تهران، چاپ اول.

15. موحد، مجید، 1384، مقایسه ارزش­های دانشجویان شاهد و غیرشاهد دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشگی شیراز، سایت اطلاع رسانی بنیاد شهید استان فارس.

16. نیکوگفتار، منصوره، 1386، بررسی رابطه بین سلسله مراتب ارزش­ها وسلامت روان در جوانان 20 تا 30 سال، پایانامه دوره کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه اصفهان.

 

17.Allport, G.W. Vemoh, P.E.@ Lindzey. ( 1970 ). Manual Study of Vaues. copyright. C. by  Houghton miff lin . comoany.

 

18. Hand book of Motivation And cognition . 2 , 151- 1520.

 

19.Hantly , C.W.Divis , F. ( 1983 ) . Values System And Discipline. Journal of personality And Social Psycholegy . 5 , 1148 – 1155 .

 

20. Kapel , D.E., Deinoka, L.E. (1991) . American Educators Encyclopedia. New york : Green week Press.

 

21. Robbins, S.D. (1991). Organizational Behaior: Concepts, Controversis And Application . San Diego University.

 

22. Rokeach, M. ( 1969 ). Beliefs , Attitude And Values . Publishers . Jossey Bas Inc.