The Social Effective Factors Involved in Gender Stereotyping Believe between Private and Public Sphere

Document Type: Original Article

Authors

1 Prof of Sociology at Ahwaz University

2 MA of Sociology

Abstract

An important part of understanding women's and men's attitudes and behaviors is considering their ideas and opinions. Based on gender stereotyping of view women and men have different types of behavior, manner and characteristics. Both genders do their jobs differently.
Stereotyping  process focuses on ability and characteristics of women, and men are lack of them. On the other hand, it also focuses on the capability and speciality of men, and women are lack of them.
 This research was done by 600 students (boy and girls) at I.A.U of Shoshtar and Chamran of Ahvaz. The results show those family with patriarchy structure of gender stereotyping is easily acceptable in contrast to mother-centered or participatory family structures. Men are behaving more according to their stereotypes and opinion than women.

Keywords


.  اعزازی، شهلا، 1380، تحلیل ساختاری جنسیت: نگرشی بر تحلیل جنسیتی در ایران، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.

2. بدار، لوک؛ دزیل، ژوزه؛ لامارش، لوک، 1381، روانشناختی اجتماعی، ترجمه حمزه گنجی، نشر ساوالان، تهران.

3. بهرامی، فاطمه،1386، تعیین اثربخشی کارگاه آموزشی کلیشه‌های جنسیتی بر تغییر کلیشه‌های جنسیتی زنان و مردان شهر اصفهان، فصلنامه مطالعات زنان، دوره 5، شماره 5، صص 106-93.

4. تورس، آماری‌لیس، روزاریو دل روزاریو، 1375، جنسیت و توسعه، ترجمه جواد یوسفیان، نشر بانو. تهران.

5. حجازی، الهه، 1380، باورهای جنسیتی دانش‌آموزان شهر تهران و رابطه آن با رضایت‌مندی روانی- اجتماعی، دفتر توسعه و برنامه‌ریزی امور پرورشی وزارت آموزش و پرورش، تهران.

6. خسروی، زهره، 1382، مبانی روان‌شناختی جنسیت، وزارت علوم تحقیقات و فن‌آوری، دفتر برنامه‌ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی، تهران.

7. رحمتی، محمدصادق، 1371، روانشناسی اجتماعی معاصر، انتشارات سینا،  قم.

8. رضایی، شیرین، 1384، بررسی و مقایسه باورهای جنسیتی و نگرش نسبت به شغل معلمی در دانشجو و معلمان مراکز تربیت معلم و دانشجویان دانشکده‌های علوم تربیتی شهر تهران؛ پایان‌نامه کارشناسی ارشد،‌ رشته جامعه‌شناسی،‌ دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه پیام نور

9. ریاحی، محمد اسماعیل، 1386، عوامل اجتماعی مؤثر بر میزان پذیرش کلیشه‌های جنسیتی، فصلنامه پژوهش زنان، دوره 5، شماره 1، صص 138-109.

10. ستوده، هدایت‌ا...، 1380، روان‌شناسی اجتماعی، آوای نور، تهران.

11. شادی‌طلب، ژاله، 1381، توسعه و چالش‌های زنان ایران، قطره، تهران.

12. فریدمن، جین، 1383، فمینیسم، فیروزه مهاجر، آشیان، تهران.

13. گولومبوک، سوزان، فی‌وش، رابین، 1382، رشد جنسیت، مهرناز شهرآرای، ققنوس، تهران.

14. هاید، جانت شبلی، 1384،  روان‌شناسی زنان، اکرم خمسه، آگاه، تهران.

 

15.Bandura, A. (1989); Social Cognitive Theory, in R. Vasta (Ed.). Annals of child development. Greenwich, CT. JA1press.

 

16.Baron, Robert A. and Byrne, Donn (1997)"social psychology", New Delhi: Prentice-Hall of India.

 

17.Casey, N. [et.al](2002); Television Studies: The key concepts; London & New York: Rutledge.

 

18.Crawford, M., & Unger, R. (2004); A feminist psychology. Publisher: Stephen Ruffer, 4thed.

 

19.Fox-Genovese, Elizabeth (1991) Feminism without Illusions: A Critique of Individualism. Chapel Hill, NC, USA: University of North Carolina press.

 

20.Hyde, Janet Shibley, and Marcia C. Linn (1988) ''Gender Differences in Verbal Ability: A Meta-Analysis.'' Psychological Bulletin 104(1):53-69.

 

21.Lorber, Judith (2000) "Social Construction of Gender", in Edgar F. Borgatta and Rhonda J.V.Montgomery, Encyclopedia of Sociology, New York: McMillan Reference.

 

22.Rubin, Jeffrey Z, Frank J. Provenzano, and Zella Luria (1974) "The Eye of the Beholder: Parent's Views on Sex of Newborns.'' American Journal of Orthopsychiatry 44(4):512-519.