A Study of the Effective Social and Cultural Factors on Educational Progress of Hig School Students in Shoush

Document Type: Original Article

Authors

*

Abstract

This survey is accomplished by the purpose of effective social and cultural factors on educational progress of high-school students in Shoush city.Out of 3200 persons about 280 persons were selected as sample volume according to Cochran formula. Sampling method was simple random.The most appropriate theory for this research is Parsons systematical theory .In this survey ,the relation of 8 variables are estimated with educational progress. The results from statistics in this research show that there is a meaningful relation between sex, social, class and family size, self-respect, course likeness and educational progress of students. According to acquired results , study hours, sex, parents social class and self –respect degree have more influence in prediction of educational progress of high school students.

Keywords


  1. ازکیا، مصطفی،(1381)، جامعه­شناسی­توسعه و توسعه­نیافتگی­روستایی­ایران، انتشارات اطلاعات تهران، چاپ ششم.
  2. رفیع پور، فرامرز،(1381)، مقدمه‌ای بر روش‌های شناخت جامعه و تحقیقات اجتماعی، شرکت سهامی انتشار، تهران، چاپ دوازدهم.
  3. روشه،گی،(1376)، جامعه­شناسی تالکوت پارسونز، ترجمه­عبدالحسین­نیک­گهر،انتشارات­تبیان، تهران.
  4. ریتزر، جورج،(1382)، نظریه­ی جامعه­شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، انتشارات­علمی، تهران ، چاپ هفتم.
  5. شریعتمداری، علی،(1380)، رسالت تربیتی و علمی مراکز آموزشی، انتشارات سمت، تهران.
  6. علوی تبار،علی­رضا،(1379)، بررسی الگوی  مشارکت  شهروندان  در  اداره  امور شهرها،  جلد اول،

انتشارات سازمان شهرداری کشور، چاپ اول.

  1. کانت، امانوئل،(1363)، تعلیم و تربیت، ترجمه غلام حسین شکوهی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، تهران.
  2. گروه مشاوران یونسکو،(1382)، فرآیند برنامه­ریزی آموزشی، ترجمه فریده مشایخ ، انتشارات مدرسه، تهران ، چاپ دوازدهم.
9. Parsons, shills,   E,   Naegele, A.   And    pitts, j.   (eds),  theories    of  society;  foundations of  modern   sociological   theory,  the  free   press, New   York.

 

 10. Robinson, p. (1981), Perspectives on the Sociology of Education; London: Rutledge and kegan Pual.