A Comparative Study on the Status of Technical Students with Standard Indexes in Educational Components

Document Type: Original Article

Authors

*

Abstract

This study compares the status of the Technical schools (Fani herfeee & Kardanesh). The research was conducted in Khorasan Razavi (E. North of Iran). We compared educational components including human resources، the equipment and workshop places with the existing standards.In this research، the target population constitutes boy students of Kardansh school and the sample included the field studies of "Web-page Designing "and "Civil power supply" and for Kardanesh school girls included the fields of ''Sewing & Designing clothes'' as well as '' Family Planning''. Also in Technical-Vocational schools، the sample for girls included ''Business Accounting'' and'' Graphics'' and for boys includes ''Electro-technique'' and ''Buildings''. The results revealed that among three components (place، human resources and equipment of the workshop) human resources in comparison with the other two components is in better situation. Finally 56.75 percent of educational non-workshop places (including classrooms and libraries) is under the standard level and 43.25 percent remain at the standard level. Therefore، improving the current situation should be considered more seriously.

Keywords


  1. اکرام نیا، غلامرضا، (1381)، بررسی مشکلات کارورزی و کارآموزی دانش آموزان شاخه­های فنی و حرفه­ای و کاردانش در سال تحصیلی81-80 از دیدگاه مربیان، مدیران، دانش آموزان و دیگر دستگاه­های ذیربط استان اصفهان.
  2. اکرام نیا، غلامرضا.(1380)، بررسی فضاهای کارگاهی و آزمایشگاهی هنرستان­های استان اصفهان و مقایسه ی آن با استانداردهای مربوط به هر رشته.محل نگهداری: کارشناسی تحقیقات آموزش و پرورش خراسان رضوی.
  3. اخلاقی، علی اصغر،(1369)، بررسی تحلیلی میزان موفقیت هنرستان­های فنی جوار کارخانه‌ای و عوامل مؤثر در آن در مقایسه با هنرستان­های فنی متعارف در استان تهران. پایان­نامه (فوق‌لیسانس) - دانشگاه تهران، علوم تربیتی. مرکز اسناد و اطلاعات کشور (Iran doc) آبان 1386.
  4. درانی، کمال، صالحی، کیوان،(1385)،ارزشیابی هنرستان های کار دانش با استفاده از الگوی سیپ (CIPP) به منظور پیشنهادچارچوبی برای بهبود کیفیت هنرستانی های کار دانش: موردی از هنرستان های منطقه 2 شهرتهران.
  5. ریاحی، محمد اسماعیل،(1383)، بررسی عوامل خانوادگی و اجتماعی مرتبط با انتخاب رشته کارآموزی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای استان مازندارن. مجموعه مقالات دومین همایش  نقش آموزش­های

 فنی و حرفه‌ای در تحولات اقتصادی و اجتماعی،جلد اول، 1384، اداره­ی کل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران.

  1. زاده محمدی، محمدرضا،(1381)، اهمیت­آموزش­فنی­وحرفه‌ای، ابراراقتصادی19/2/1381 به نقل از نمایه.
  2. سالاری،علی،(بی­تا)، بررسی نگرش دانش‌آموزان سال اول نظام جدید آموزش متوسطه و والدین آنها نسبت به شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش درسال تحصیلی 75-74 دراستان یزد.محل نگهداری: کارشناسی تحقیقات آموزش و پرورش خراسان رضوی.
  3. ساروخانی. باقر، (1382)، روش­های تحقیق در علوم اجتماعی، جلد اول، انتشارات پژوهشگاه علوم اجتماعی و مطالعات فرهنگی.
  4. شعبانی ورکی، بختیار،(بی­تا)،استانداردهای ملی ایران «تعداد دانش­آموزان کلاس درس»، جزوه­ی پژوهشی، محل نگهداری: دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی مشهد.

10. صالحی،کیوان، زین آبادی، حسن رضا، کیامنش، علیرضا،(1386)، نگاهی تحلیلی بر عملکرد هنرستان­های کاردانش موردی از ارزشیابی کیفیت بروندادهای هنرستانهای کاردانش منطقه 2 شهر تهران، فصلنامه نوآوری­های آموزشی، شماره 16، سال پنجم، 1386.

11. صانعی مقدم، میترا،(1382)، نگاهی به دلایل عدم مهارت شغلی و حرفه­ای جوانان، آموزش مهارت­های شغلی و حرفه­ای به دانش­آموزان. نشریه اعتماد. 23/6/1382. به نقل از نمایه.

12. طالب زاده، محسن و خیری خواه، آرش،(1384)، آموزش­های فنی و حرفه­ای و نقش ‌‌‌‌‌آن در ابعاد مختلف جوامع، بر گرفته از مجموعه مقالات دومین همایش نقش آموزشهای فنی و حرفه ای در تحولات اقتصادی و اجتماعی جلد اول. ادارهً کل آموزش فنی و حرفه ای استان مازندران.

13. طلوع هاشمی، مرتضی،(بی­تا)، بررسی چگونگی اجرای شاخه کار دانش نظام جدید آموزش متوسطه و مشکلات اجرائی آن در راستای خراسان در سال تحصیلی (73-72)،برگرفته ازCDخلاصه تحقیقات کارشناسی تحقیقات آموزش و پرورش خراسان رضوی.

14. عابدی، غلامرضا،(1383)، بررسی میزان رضایت مدیران صنایع و صاحبان حرف و مشاغل از عملکرد فارغ‌التحصیلان آموزشگاه­های فنی وحرفه‌ای و کاردانش شهرستان زرین‌شهر مراجعه شود به: www.research.isfedu.org.

15. علوی، سید امین الله،(1378)، چگونه می­توان پرداخت حقوق و دستمزد را با کارآیی و بهره­وری پیوند داد. برگرفته از مقالات موجود در آبهره وری در مدیریت»، انتشارات: مرکز آموزش مدیریت دولتی.

16. فاتحی، اردشیر،(1381)، بررسی کارآیی درونی آموزش فنی و حرفه­ای آموزش و پرورش استان اصفهان طی سال­های 79-75، مراجعه شود به: www.research.isfedu.org.

17. فرهادیان، همایون و همکاران،(1384)، بررسی تاثیر آموزش­های فنی و حرفه­ای در توسعهً منابع انسانی،بر گرفته  از  مجموعه مقالات  دومین  همایش  نقش آموزش­های  فنی  و حرفه­ای  در  تحولات اقتصادی و

اجتماعی، جلد اول، ادارهً کل آموزش فنی و حرفه­ای استان مازندران.

18. فیض، داوود ، فیض، محمود،(1384)، طراحی الگوی تعاملی آموزش­های  فنی و حرفه­ای، کارآفرینی و

بازار کار. برگرفته از مجموعه مقالات دومین همایش نقش آموزش­های فنی و حرفه­ای در تحولات اقتصادی و اجتماعی، جلد اول. ادارهً کل آموزش فنی و حرفه­ای استان مازندران.

19. کمائی،جمشید،(1377)،بررسی عوامل مؤثر در افزایش بهره‌وری آموزش­های فنی (واحدهای کارگاهی) در استان خوزستان با استفاده از تجربیات کارکنان کارگاهی، اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان، شورای تحقیقات.

20. گل محمدی، حسین،(1377)، بررسی مسائل و مشکلات آموزشی شاخه فنی و حرفه‌ای در نظام جدید متوسطه از دیدگاه هنرجویان و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کشاورزی استان مازندران. اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران. (برگرفته از چکیده­ی تحقیقات آموزش فنی و حرفه‌ای، جلد دوم)

21. لنکرانی،مهناز، عمادزاده، مصطفی،(1381)، بررسی مشکلات اجرایی ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در واحدهای آموزشی از دیدگاه هنرجویان، هنرآموزان و مدیران شهر اصفهان سال تحصیلی 80-79.

22. مرکزی، الهام،(1381)، آموزش فنی و حرفه­ای راهی برای اشتغال جوانان، همشهری 12/6/1381.

23. مشبکی، اصغر،( 1378)، مدیریت و بهره وری اکسیر کار و تولید. برگرفته از مقالات موجود در بهره وری در مدیریت، انتشارات: مرکز آموزش مدیریت دولتی.

24. میر ضیایع، ژاله،(1377)،بررسی برخی از نشانگرهای بهره­وری در هنرستان­های فنی نظام جدید آموزش متوسطه تهران، دانشکده علوم تربیتی تهران. پایان­نامه کارشناسی ارشد. (برگفته از چکیده تحقیقات آموزش فنی و حرفه‌ای جلد دوم)

25. میرسپاسی، ناصر،(1378)،در جستجوی راه. برگرفته از مقالات موجود در «بهره وری در مدیریت» . انتشارات: مرکز آموزش مدیریت دولتی.

26. نفیسی، عبدالحسین،(1378)،آموزش­های فنی و حرفه‌ای در ارتباط با بازار کار - قسمت اول. کاردانش، شماره 35 و 36. به نقل از نمایه.

27. نوربخش، سید حسین،(1372)،میزان بهره‌مندی واحدهای فنی و حرفه‌ای استان اصفهان از تجهیزات در مقایسه با خط تعادل.  اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، برگرفته از چکیده تحقیقات آموزش فنی و حرفه‌ای1380 .

28. بی­نا، (بی­تا) ،سندملی­توسعه­استان­خراسان شمالی، سازمان مدیریت و برنامه­ریزی استان خراسان شمالی.

29. مؤسسه ملی تحقیقات صنعتی ایران استاندارد شماره 2086.

30. دفتر فنی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس.

  1. آئین­نامه آموزشی دوره٣ساله متوسطه روزانه(شیوه سالیواحدی)معاونت آموزشی،تابستان١٣٧٩.
    1. Borko. H، Jacobs.J، Koellner.K ،(2010)،Contemporary Approaches to Teacher Professional Development، International Encyclopedia of Education، 2010، Pages 548-556.
    2. Damlund Koudahl، Peter،(2011)، Vocational education and training: dual education and economic crises، Dansih School of Education. Aarhus University. Tuborgvej 164. DK-2400 Copenhagen NV. Denmark.
    3. Dearn. J.M، (2010)، Innovation in Teaching and Curriculum Design       International Encyclopedia of Education، 2010، Pages 448-454.
    4. Earley.P ،(2010)،Continuing Professional Development of Teachers
      International Encyclopedia of Education، 2010، Pages 207-213.
    5. Kahyarara ، Godius، Teal، Francis،(2008) ،The Returns to Vocational Training and Academic.Education: Evidence from Tanzania ، World Development،Volume 36، Issue 11، November 2008، Pages 2223-2242.
    6. Mouzakitis، George S،(2010)، The role of vocational education and training curricula in economic development ، Educational Organization e-DEKA، Aghioi Theodoroi (Almyrra)، Korinth، 200 ،03 Greece.
    7. unesco and ilo recommendations(2002)،Technical and vocational Education and Training for the Twenty-first Century،www.ilo.org/skills/
      References and further reading may be available for this article. To view references and further reading you must purchase this article.
    8. Wiske M.S.، Spicer D.E.(2010)، Teacher Education as Teaching for Understanding with New Technologies،International Encyclopedia of Education، 2010، Pages 635-641.