The Family Background of Inequality in Educational Opportunities (A case Study of female high school students in Ahar

Document Type: Original Article

Authors

1 Ph.D Student of Demography at Tehran

2 Ph.D of Sociology at I.A.U of Babol

3 M.A of Social Research

Abstract

Inequality of educational opportunities underlies the reproduction of social inequalities and deepens the gap of classes. The origin of the class can be one of the effective factors involved in. The aim of this paper is the study of the impact of family background on inequality of educational opportunities among students. We used the survey method and a questionnaire. We collected needed information from 300 female high school students in Ahar city.
   The findings show that the highest level of inequality of educational opportunities for students respectively has been in the school size, neighborhood and family, and the level of socioeconomic status is the most. Bivariate analysis (Pearson r = -0.414) and multivariate analysis (regression β = -0.313) indicated that there was a significant negative relationship between inequality of educational opportunities and socioeconomic status.
In the path analysis, variable of socioeconomic status is the most important factor affecting the level of inequality of educational opportunities. With combined findings, the conflict and social and cultural reproduction theories are useful to explain the influence of socioeconomic status on inequality of educational opportunities.
 

Keywords


  1. احمدی، حسین،(1386)، مشارکت اجتماعی دانش آموزان و عوامل مؤثر برآن، برگرفته از سایت www.Aftab.ir .
  2. توسلی غلامعباس و مرضیه موسوی،(1384)، «مفهوم سرمایه در نظریات کلاسیک و جدید با توجه بر نظریه­های سرمایه اجتماعی»، نامه علوم اجتماعی، شماره 26، صص32-1.
  3. جلالی، محمدرضا(1386) «تحلیل رابطه ی نابرابری­های طبقاتی و نابرابری آموزشی با تأکید بر نقش متغیرهای  واسطه ای» فصل نامه ی تعلیم و تربیت، شماره­ی3، صص53-15.
  4. چلپی، مسعود(1375)، جامعه شناسی نظم ، نشرنی، تهران.
  5. خدایی، حمید،(1388)، «بررسی رابطه سرمایه اقتصادی و فرهنگی والدین دانش­آموزان با احتمال قبولی آنها در آزمون سراسری سال تحصیلی 1385» فصلنامه­ی انجمن آموزش عالی ایران، سال اول، شماره­ی4، صص84-65.
  6. دهنوی، حسنعلی،(1384)، بررسیپیشینهاجتماعیمتقاضیانورودبهآموزش عالی در سال 1384، برگرفته از سایت www.piroozgroup.ir.
  7. زاهدی، محمد جواد؛ ملکی، امیر و امیرارسلان حیدری،(1387)،«فقر و سرمایه اجتماعی»، فصلنامه علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، سال هفتم، شماره28، صص 106- 79.
  8. سرخ، اسماعیل،(1386)، «نابرابریهای آموزشی و نابرابریهای فضایی در بعد قومی و منطقه­ای: مطالعه ی موردی دوره ی ابتدایی استان آذربایجانغربی درسالتحصیلی(81-1380)»، فصلنامه­ی تعلیم وتربیت، شماره­ی 3، صص 124-103.
  9. شارع پور، محمود،(1383)، جامعه شناسی آموزش و پرورش، انتشارات سمت، تهران.
  10. عارفی، مرضیه،(1382)، «بررسی مهارت­های زبانی- شناختی کودکان دو زبانه با زمینه­های اقتصادی- فرهنگی متفاوت» فصلنامله ی نوآوری آموزشی، شماره­ی2، صص 68- 57.
  11. علاقه بند، علی،(1380)، جامعه شناسی آموزش و پرورش ، نشرروان، تهران.
  12. کاشی، محمد و داور شیخاوندی،(1373)، جامعه شناسی قشرها و نابرابری­های اجتماعی، نشر مرندیز، تهران.
  13. ملک، حسن،(1385)، جامعه شناسی قشرها و نابرابری­های اجتماعی ، انتشارات پیام نور، تهران.
  14. نوغانی، محسن،(1386)، «تأثیر نابرابری سرمایه­ی فرهنگی برموفقیت تحصیلی دانش­آموزان پیش­دانشگاهی در دستیابی به آموزش عالی» فصلنامه­ی تعلیم و تربیت، شماره­ی91، صص101-71.
  15. نایبی، هوشنگ و حمید عبداللهیان،(1381)، تبیین قشربندی اجتماعی، نامه علوم اجتماعی، شماره­ی2، صص236-205.
  16. قلی زاده، آذر(1377) جامعه شناسی آموزش و پرورش ، انتشارات محتشم، تهران.
  17. 17.  Boarini,R., Demuijnck, G., Christine Le Clainche & Jerome Wittwer (2007) Social Inequality Factors in the contexts of Education and Health: A European Comparison Based on An Experimental Questionnaire, Conference of the French Economic Association on Behavioral Economics and Experiments (Lyon, 25-27 May 2007).
18. Duman, Anil (2010) "Female Education Inequality in Turkey: factors affecting girls’ Schooling" International journal of Education Economics and  Development, 1: 243-258.

 

  1. 19.  Carneiro, Pedro (2006) Equality of Opportunity and Educational Achievement In Portugal, Conference on Economic Development in Portugal.
 

20. Gameron, Adam (1987) "The Stratification of High School Learning Opportunities", Sociology of  Education, 60: 15- 135.

 

21. Torche, Florencia (2005), "Privatization Reform and Inequality of Educational Opportunity: The Case of Chile", Sociology of Education, 78: 316–34